

W czym problem? Czego nam potrzeba?
Pewnie nie raz byłeś gdzieś, gdzie na pierwszy rzut oka pomyślałeś … „o! to fajnie będzie wyglądać na zdjęciach”. Jednak lampa oświetla wszystko dookoła, zastane za słabe i wszystko wychodzi płasko i zupełnie bez charakteru jaki wstepnie zaplanowałeś. Ratunek? Zawsze znajdziesz w swoim otoczeniu na przykład ścianę: gładką, białą, kolorową, z wzorzystą tapetą, brudną, czystą… Moje skromne doświadczenie podpowiada, iż robienie zdjęć na jakiejś teksturze jest proste i efekty są raczej gwarantowane. Do ładnego oświetlenia całego wnętrza potrzebujesz co najmniej kilku lamp i/lub ciekawego światła zastanego, tutaj wystarczy jedna lampa i zero zastanego.
Dlatego jeśli nie dysponujesz odpowiednimi warunkami oświetleniowymi, znajdź kawałek ściany, drzwi, dywanu, tła studyjnego i ustaw modelkę bardzo blisko. To właściwie zawsze wychodzi i jeśli będziesz miał już kilka udanych kadrów, bez stresu możesz kombinować coś innego. Oczywiście, zdjęcia takie mają swój specyficzny charakter, ale czasami to najlepsze co można wycisnąć z jakiegoś pomieszczenia.
Do tego typu zdjęć, spokojnie wystarczy jedna lampa. Mając jednak dwie dajesz sobie więcej możliwości. Jakie lampy? Jeśli nie masz żadnej, rozsądnie jest wyposażyć się w dwie o różnych mocach. Jedna mocniejsza jak np. DPIII-800, druga z mniejszą mocą jak np. DM2-400 lub trochę wyższa półka Aurora Orion 400. Różnica w mocach jest przydatna, bo nie wszędzie 400Ws wystarczy i na odwrót skręcone do minimum 800Ws może okazać się za mocne. Poza tym słabsza lampa jest zazwyczaj tańsza.
Setupy możesz stworzyć różne. Ja najczęściej używam beauty disha jako światła głównego. Jeśli dorzucam druga lampę to jest to najczęściej strip lub softbox podłogowy. Strip po przeciwnej stronie do światła głównego – kontruje trochę, rozświetlając ciemniejszą stronę modelki. Dodatkowo jeśli skierujesz go trochę w stronę tła, ciekawie może je doświetlić tworząc fajne przejścia, gradienty.
Softbox podłogowy łagodzi trochę ostre światło beauty disha, doświetla brodę od dołu i inne zakamarki. Równie dobrze zamiast takiego soft’u można użyć parasolki czy blendy. Mimo, że setup ultra prosty, to zawsze można pokombinować i poszukać co w danym przypadku najlepiej się sprawdzi.
Bardzo lubię wąskie kadrowania z ostrymi cięciami i przy tego rodzaju zdjęciach lubię to chyba najbardziej. Wole cięte po amerykańsku niż cale sylwetki, a miejsca nad głową, jeśli w ogóle nie utnę jej gdzieś na czole, zostawiam minimalnie. Jest to kwestia gustu, ale polecam popróbować.
W przyszłym tygodniu, będę kontynuował temat prostych setupów w nieco innym podejściu. No chyba, ze stwierdzicie, ze piszę głupoty.
Pozdrawiam!
Bardzo fajne zdjęcia, to z biało-różowo-pomarańczowym tłem – super. Choć dla mnie chyba faktycznie trochę za mocno ucięte.
Można wiedzieć jaka średnica beauty disha?
Dziękuję. Używam 70cm. Pozdrawiam.
Świetne zdjęcia! Dzięki.
Bardzo ciekawy, opis. Więcej takich
Przyda się bardzo 
Często tu zaglądam, nigdy nie komentuję ale dzisiaj muszę zrobić wyjątek
Jak zawsze rewelacja! Świetny pomysł ze zwiniętymi tłami! Mistrzowskie zdjęcie, super kolory
reszta też super! pozdrawiam
To fakt zdjęcia rewelacja. Duża dawka wiedzy i inspiracji.
Dzięki wielkie. Cieszę się, że się podoba. Będę wiedział jaką drogą teraz iść z tym blogiem.
Cud miód, malina.
Przy okazji czy w najbliższym czasie planowane są jakieś warsztaty z pracy w studio i obróbki?
Z Fripers pewnie uda się zrobić jakieś studyjne warsztaty bliżej wiosny, podobne do zeszłorocznych.
Zastanawiam się także, na warsztatami z obróbki… jeśli byliby chętni.
Zdjecia jak zawsze super. Jakby było cos wiadomo na temat warsztatów to ja jak najbardziej.
Tyle inspiracji w jednym miejscu, świetnie!
Jak zawsze… MEGA! 😀
A ja mam pytanie odnośnie tego co stoi za tłami. Czy jest to jakiś materiał który kładziesz na podłogę w trakcie sesji aby uzyskać odbicie postaci? Jeśli tak to jaki to materiał? (o ile zdradzisz taką tajemnicę, będę bardzo wdzięczny)
Jeśli masz na myśli to ze zdjęcia z setupem, to tak są to kawałki pleksi kupione w Obi i używam ich właśnie do odbicia sylwetki w podłodze fotografując na białym tle. Pozdrawiam.
Dzięki za info. Zakupiłem w sklepie z plexi i faktycznie o ten efekt mi chodziło
ostatnie zdjęcie czarnobiałe miażdzy wszystko!
Cześć,
Czy pierwsze trzy zdjęcia z tego wpisu zrobiłeś na takim samym setupie jak poniżej zdjęcia studia? Pytam, bo na pierwszych zdjęciach cień za modelką jest bardzo mało widoczny i tak jakby schowany za nią. Gdzie stało światło główne i jakie ono było? Wypełniałeś softem po drugiej stronie lub podłogowym jak to opisałeś?
Z góry dzięki za odpowiedź
Pozdrawiam
Jeśli chodzi o pierwsze dwa, to bez zmian. BD był dość blisko i na wprost. Modelka przy samej ścianie i tak wyszło
Pozdrawiam,
Patryk, czy cały czas używałeś softboxa podłogowego ?
Nie, przy ostatnich 3 nie było na pewno. Pzdr.
Podoba mi się dowolne ucinanie palców, głowy itd. jak rozumiem zależne tylko od tego czy tak ci się podoba czy nie. Na nikoniarzach „spece” wiecznie to wytykają nawet fajnym fotografiom 😉
Dzięki i cieszę się, że to rozumiesz. Bo fakt wiele osób nadal próbuje wciskać fotografię w jakieś ramy i zasady. Trzeba robić swoje i cieszyć się tym!
Witam,
według mnie bardzo ładnie są te zdjęcia oświetlone.
Dodatkowo bardzo ładne modelki i modne ubrania.
Naprawdę dobra robota, pozdrawiam !
Świetne zdjęcia – gratulacje
Świetne zdjęcia, gratulacje
ma nam się podobają. Oby więcej tego typu wpisów.
Pozdrawiam,
Hej, Sesja super! Nic doda nic ująć. Mam nadzieję, że będzie tu więcej tego typu wpisów.
Pozdrawiam
pełna profeska
Great job Patryk
Please, tell me what is the surname of the beauty redhead. I know that her name is Natalia, but i don’t know her surname.
Zdjęcia super, bardzo fajne kolorki. Ale ta modelka z pierwszych zdjęć – to skarb…. Niesamowitej urody dziewczyna, jej się nie da zrobić złych zdjęć
Konkret poradnik
oby więcej takich
siła tkwi w prostocie 